SEA: de betaalde promotie van uw website
SEA is een afkorting voor Search Engine Advertising. In gewoon Nederlands ook wel zoekmachineadverteren genoemd. In tegenstelling tot de ‘natuurlijke’ of ‘organische’ zoekresultaten, gaat het bij SEA uitsluitend om gesponsorde zoekresultaten. SEO en SEA samen vormen het begrip SEM, dat je ook vaak tegenkomt. SEM staat voor Search Engine Marketing, ofwel zoekmachinemarketing. Zoekmachinemarketing is het geheel van activiteiten waarbij u uw website zo goed mogelijk in de zoekmachines naar voren probeert te krijgen.
In welke zoekmachine moet ik adverteren?
Niks moet natuurlijk, maar het is een feit dat Google in Nederland veruit het meest gebruikt wordt. Wanneer we het hebben over ‘zoekmachines’, gaat het in 9 van de 10 gevallen over Google. Logisch dus dat wanneer u aan de slag gaat moet zoekmachineadverteren, u in veel gevallen al snel uitkomt bij het programma van Google dat AdWords heet. Het voordeel is dat u een groot bereik heeft. Een nadeel kan zijn dat uw concurrenten ook volop aan het adverteren zijn. In sommige gevallen is het goed om naar de concurrentie te kijken. U kunt namelijk ook adverteren in de zoekmachine van Bing.
Het verschil tussen SEO en SEA?
SEO is het proces om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Met als doel een hoge positie in de rangorde van zoekresultaten op voor de website relevante zoektermen. Dat levert je ‘automatisch’ meer bezoekers en daarmee meer potentiële klanten op. Hoewel je bij SEO dus niet betaalt voor deze bezoekers, kost het wel tijd en geld om je website zo in te richten dat deze hoger scoort dan veel van je concurrenten. In markten met weinig concurrentie – voor zover die nog bestaan – kan het makkelijker zijn om relatief snel een hoge positie te krijgen.
Wat is nu het verschil met SEA? Bij SEA of zoekmachineadverteren ‘koopt’ u als het ware bezoekers. Nou ja, ze moeten nog wel even op uw advertentie klikken. Maar aangezien die advertenties bij Google en in de andere zoekmachines prominent worden getoond, klikt een aanzienlijk deel van de internetters op deze gesponsorde resultaten. Het voordeel van SEA is dat u geen langdradig en kostbaar SEO-traject in hoeft, maar direct bezoekers op voor u relevante zoekwoorden binnen kunt halen. Als de kosten die u per converterende bezoeker uitgeeft lager zijn dan de opbrengsten, is SEA vaak een no-brainer.
Een ander voordeel van SEA kan zijn, dat u inzichten krijgt in wat werkt en wat niet. Dit kan nuttige informatie opleveren voor het optimaliseren van uw site of shop voor natuurlijke bezoekers. In de praktijk maakt u dan eigenlijk ook nooit een keuze tussen een van beide. U zorgt ervoor dat uw website in de basis goed gevonden kan worden en goede informatie bevat. Tegelijkertijd probeert u nieuwe dingen uit of blijft u de concurrentie voor met advertenties in Google of andere zoekmachines. En natuurlijk blijft u continu een vinger aan de pols houden. Online kunnen de zaken er tenslotte snel anders voor komen te staan.
Hoe zorgt u voor de beste advertenties?
Laat dit nu net hét expertisegebied van Echo Marketing zijn. Net als bij de organische resultaten – de rangschikking van websites volgens het algoritme van Google – verschijnen ook de gesponsorde resultaten in een rangorde. De advertentie met de hoogste AdRank verschijnt op de meest prominente positie. De AdRank wordt bepaald aan de hand van uw maximale bod voor een zoekwoord én de kwaliteitsscore van uw advertentie. Die kwaliteitsscore voor advertenties is net zo belangrijk als een goede optimalisatie van uw pagina bij SEO. Die kwaliteitsscore hangt af van de doorklikratio (CTR) op uw advertentie, van de relevantie van uw advertentie en de kwaliteit van de landingspagina. Het is bij AdWords heel belangrijk om goed na te denken over die landingspagina, want u wilt u bezoekers zo ver mogelijk in de ‘salestunnel’ sturen. Een voor het zoekwoord relevante landingspagina met overtuigende teksten en een heldere actieknop is dan een voorwaarde om de deal te kunnen sluiten. Bovendien kunt u vanaf deze landingspagina’s goed meten wat uw advertenties opleveren. Bezoekers simpelweg doorsturen naar de homepage van uw website of webshop is natuurlijk een gemiste kans.
Uw productassortiment in Google promoten
Een speciale vorm van SEA is Google Shopping. Hiermee laat u een deel van uw productassortiment mét afbeelding direct in de resultaten van Google zien. Voor webshops kan dit een aantrekkelijke optie zijn. Met één klik heeft u consumenten met een aankoopintentie op uw productpagina. Alleen nog even het product in het mandje en kopen maar!