WAT IS SEO?
Grote kans dat u weleens over SEO heeft gehoord. Het is misschien wel het meestgebruikte buzzword als het gaat om websites. Maar wat is SEO nu eigenlijk? Graag geven we u hierop een duidelijk antwoord op deze pagina.
Grote kans dat u weleens over SEO heeft gehoord. Het is misschien wel het meestgebruikte buzzword als het gaat om websites. Maar wat is SEO nu eigenlijk? Graag geven we u hierop een duidelijk antwoord op deze pagina.
SEO, of hoe uw website vindbaar wordt
Simpelweg gezegd is SEO gewoon een afkorting voor Search Engine Optimization. In goed Nederlands: zoekmachineoptimalisatie. Het woord ‘optimalisatie’ geeft al aan waar het om gaat. Uw website zo optimaal mogelijk zien te krijgen voor zoekmachines. Het doel: een hoge positie in de rangorde van zoekresultaten op voor de website relevante zoektermen. Met als gevolg uiteraard meer bezoekers en potentiële klanten.
Aangezien een vermelding in deze zogenoemde ‘natuurlijke’ of ‘organische’ resultaten gratis is, vormt SEO een aantrekkelijk alternatief voor een betaalde positie. Over zoekmachineadverteren of SEA hebben we trouwens een apart artikel geschreven.
SEO is dus het proces om je website zo goed mogelijk in te richten voor zoekmachines. Maar websites zijn toch bedoeld voor mensen? Inderdaad, dat klopt helemaal. En dat is precies waarin de aanpak van SEO de laatste tijd nogal veranderd is. Waar u vroeger vrij gemakkelijk een website kon manipuleren door voor de gebruiker onzichtbare of minder zichtbare teksten als de paginatitel (page title), de paginabeschrijving (meta desciption) of de zoektermen (meta tags) vol te stoppen met woorden waarop u wilde scoren, lukt dat inmiddels al lang niet meer.
Hoe word je het beste organische zoekresultaat?
Het doel van Google is om een voor gebruikers zo goed mogelijke rangorde in de zoekresultaten aan te brengen. Daarvoor zijn de zoekmachines (want we hebben het niet alleen over Google) in de laatste 10 jaar een stuk slimmer geworden. En ze leren nog dagelijks bij. De factoren die de schikking van de websites voor een bepaald zoekwoord bepalen, zijn volgens Google opgelopen tot boven de 200. Uw positie in de zoekmachines wordt dus lang niet alleen door het aantal links naar uw site of de content op uw pagina bepaald. Dit is alles is bedoeld om te voorkomen dat ‘spammy’ websites onterecht hoog scoren in zoekmachines.
Met andere woorden: om een van de best scorende zoekresultaten in Google te zijn, moet u ervoor zorgen dat uw website een van de beste zoekresultaten voor dat zoekwoord is. Dat klinkt eenvoudig, maar is zeker in concurrerende markten nog niet zo makkelijk.
Hoe zorgt u dan voor een hoge positie in de zoekmachines? In het algemeen zorgt u ervoor dat uw website en de specifieke pagina die u wilt promoten veel nuttige informatie bieden, die ook nog eens goed leesbaar is. Het helpt als u diagrammen, grafieken, foto’s of video’s over uw onderwerp aan kunt bieden. Zoekmachines worden namelijk niet alleen blij van tekst, maar ook van andere vormen van content. Ze zijn tenslotte op zoek naar een mooi resultaat voor hun gebruikers.
Hebt u eenmaal een geweldige pagina samengesteld, dan zou die pagina vanzelf natuurlijke links moeten krijgen en gedeeld moeten worden op sociale media, zo redeneert Google. Gelukkig zijn er ook manieren om dit soort ‘offpage’ SEO een handje te helpen.
Zoekmachinemarketing: een combinatie van SEO en SEA
SEO is een onderdeel van zoekmachinemarketing, het vakgebied dat zich bezighoudt met het promoten van websites binnen zoekmachines. Een ander onderdeel is SEA, of zoekmachineadverteren. Bij SEA hebben we het over betaalde zoekresultaten. Ja, dat kost geld, maar dat kost het optimaliseren van je website door een SEO-professional uiteindelijk ook. SEA is vooral interessant als u op bepaalde zoekwoorden snel een goede positie wilt hebben. SEA heeft uiteraard raakvlakken met SEO, maar is tegelijkertijd een vak apart. In ons artikel ‘Wat is het verschil tussen SEO en SEA’ zetten we de belangrijkste verschillen op een rij.