De begrippen beginnen beide met Search Engine. Ze hebben dus allebei met ‘zoekmachines’ te maken. Wanneer we het hebben over ‘zoekmachines’, gaat het vrijwel altijd over Google. Logisch, dit is in Nederland de zoekmachine die in meer dan 90% van de gevallen wordt gebruikt. Maar er zijn er meer, waarvan Bing en Yahoo de bekendste zijn. Activiteiten rondom SEO en SEA zijn meestal gericht op Google, maar kunnen zich uiteraard ook concentreren op die kleinere concurrenten van Google.
SEO: de vindbaarheid van uw website in zoekmachines
SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization, wat zoekmachineoptimalisatie betekent. Het begrip SEO wordt echter ook veel in het Nederlandse taalgebied gebruikt. Aan het woord ‘optimalisatie’ kunt u al afleiden waar het bij SEO om draait. SEO is het geheel van activiteiten om een website zo optimaal mogelijk voor de zoekmachines te presenteren. Het doel is hierbij een hoge(re) positie in de rangorde van de zoekresultaten op de voor die website relevante zoekwoorden of zoekwoordcombinaties. Door een website te optimaliseren, neemt het aantal relevante bezoekers toe en daarmee de kans op nieuwe klanten.
Als we het hebben over SEO, gaat het dus over de handelingen om uw website zo goed mogelijk in te richten voor zoekmachines. In het verleden – en het gebeurt nu ook nog wel – draafden diverse SEO-specialisten hierin nogal door. Het resultaat was vaak een onleesbare tekst doorspekt met zoekwoorden en grammaticaal kromme constructies om er maar letterlijk uitgespelde zoektermen in te kunnen verwerken. De laatste jaren is Google echter veel slimmer geworden. Het algoritme achter de grootste zoekmachine ter wereld leert nog iedere dag bij en weet inmiddels een slecht geschreven tekst van een goed geschreven tekst te onderscheiden. Het doel van Google (en ook van de andere zoekmachines) is tenslotte niet om hun zoekmachine tevreden te stellen, maar om gebruikers een goede ervaring te bieden.
SEO is de strijd om de ‘natuurlijke’ of ‘organische’ vermeldingen in de zoekmachines. U moet tijd investeren en voor goede content (teksten, foto’s, video’s) zorgen. Uw pagina’s scoren beter dan die van uw concurrent als ze ook echt beter zijn. Natuurlijk, op uw bedrijfsnaam zult u waarschijnlijk zonder al te veel moeite boven aan de zoekresultaten staan. Maar op andere zoektermen kan een goede positie veel lastiger zijn.
U betaalt niets voor het organische verkeer dat Google doorstuurt naar uw site, dus SEO is een goede investering voor de langere termijn.
Wilt u meer weten over SEO? Lees dan het artikel ‘Wat is SEO?’, dat wij over dit onderwerp schreven.
SEA: adverteren in zoekmachines
Dan komen wij bij dat andere begrip: SEA. SEA is een afkorting voor Search Engine Advertising. In het Nederlands ook wel zoekmachineadverteren genoemd. U komt ook vaak de term AdWords tegen. Dat is het programma van Google waarmee u tekstadvertenties (of banners) kunt inzetten. U begrijpt dan wellicht meteen het verschil met SEO: bij SEA gaat het om advertenties, ofwel betaalde plaatsingen in de zoekmachineresultaten.
Waarom zou u kiezen voor adverteren in zoekmachines, als u ook in de natuurlijke zoekresultaten kunt verschijnen? Daarvoor zijn een aantal eenvoudige redenen. Allereerst is het simpelweg onmogelijk om op belangrijke woorden snel op de eerste pagina in Google – laat staan op die felbegeerde eerste plek – te komen. Als u meer bezoekers aan wilt trekken, heeft u een lange adem nodig. Plus de expertise van een SEO-specialist, als u zelf geen SEO-kennis in huis heeft.
Misschien scoort uw website weliswaar goed op één product of dienst, maar wilt u ook graag bezoekers naar uw andere producten of diensten leiden. Een andere reden om te adverteren kan zijn dat u een tijdelijk product in uw assortiment heeft dat u voor een bepaalde tijd wilt promoten. En dan is er ook nog de mogelijkheid dat u gewoon extra bezoekers binnen wilt halen, omdat meer bezoekers nou eenmaal meer omzet opleveren.
Zo veel adverteerders, zo veel redenen kunnen er zijn om uw producten en diensten te gaan promoten. Met SEA lukt dat snel. Wanneer u over een uur in de zoekresultaten wil staan, biedt Google AdWords (maar ook Bing Ads) u daarvoor het gereedschap. Natuurlijk moeten uw producten en diensten wel passen bij de zoekwoorden waarmee u wilt gaan adverteren. En ook is het belangrijk om goede landingspagina’s te hebben, die uw nieuwe bezoekers tot conversie verleiden.
Wilt u meer weten over SEA? Lees dan het artikel ‘Wat is SEA?’, dat wij over dit onderwerp schreven.
Het verschil tussen SEO en SEA
Kort gezegd is het verschil tussen SEO en SEA dus dat het bij SEO om het verbeteren van de niet-gesponsorde resultaten in de zoekmachines gaat. Voordat u nieuwe bezoekers kunt verwelkomen, moet u investeren in betere content of een betere website en dat is een kwestie van volhouden. Bij SEA gaat het juist om de gesponsorde zoekresultaten, waarin u mee kunt bieden om een goede positie. Als uw campagne draait, krijgt u meteen bezoekers binnen via uw advertenties.
We kunnen ons goed voorstellen dat er veel op u af komt, als u aan de slag wilt met SEA. Daarom helpen de AdWords-specialisten van Echo Marketing u graag met het opzetten, analyseren en verbeteren van uw campagnes.