Een SEO-specialist houdt zich bezig met SEO
Simpel gezegd houdt een SEO-specialist zich bezig met SEO. SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization, ofwel het proces dat ‘optimaliseert voor zoekmachines’. Het gaat er dan om, om websites zo goed mogelijk te presenteren voor Google en andere zoekmachines. Met het doel om zo hoog mogelijk op relevante zoekwoorden in de resultaten te staan. Iedereen wil natuurlijk zo hoog mogelijk in Google staan om de eenvoudige reden dat de eerste resultaten na een zoekopdracht de meeste kliks naar de respectievelijke websites opleveren. Over wat SEO is, hebben we trouwens een uitgebreid apart artikel geschreven.
SEO-specialist: een vak in ontwikkeling
Op deze pagina willen we ons concentreren op de SEO-specialist. Het vak van de SEO-specialist is nu anders dan het 5 of 10 jaar geleden was. Het vak is voortdurend in ontwikkeling. Dat is ook logisch, omdat de bekendste zoekmachine ter wereld voortdurend in ontwikkeling is. In de begindagen van de zoekmachines, nu meer dan 20 jaar geleden, was het vrij eenvoudig om de resultaten te beïnvloeden. Een kwestie van veel zoekwoorden gebruiken die populair waren. Of ze relevant waren voor jouw pagina deed er niet eens veel toe.
Aan het eind van de jaren 90 van de vorige eeuw kwam Google, een zoekmachine die een algoritme ontwikkelde dat onder andere was gebaseerd op het aantal links. Meer links betekende meer ‘stemmen’ voor een website. Toch was ook dat model niet zaligmakend. Het gaat erom de juiste links van de juiste websites te krijgen. En het gaat er vooral om dat gebruikers iets hebben aan de informatie die op jouw website staat. Gaandeweg kwamen er steeds meer variabelen bij, die de rangschikking van een pagina in Google bepalen. Het ultieme doel van Google is om het beste resultaat voor de gebruiker bovenaan te hebben staan. Dat betekent ook dat ‘trucjes’ om de resultaten van de zoekmachine te beïnvloeden, steeds minder goed werken. Als die trucjes bedoeld zijn om de zoekmachine om de tuin te leiden, in plaats van om een goed zoekresultaat te presenteren.
De SEO-specialist anno nu
De SEO-specialist van nu – ook wel SEO-expert genoemd – doet meer dan teksten volstoppen met sleutelwoorden waarop u gevonden wilt worden. Een goede SEO-specialist kijkt samen met u naar de vragen die bij potentiële klanten leven en hoe uw website of webshop daar antwoord op kan geven. Natuurlijk maakt een gedegen concurrentieanalyse deel uit van dat proces. De SEO-specialist bekijkt kansrijke zoekwoorden (hoeveel zoekvolume zit erop een zoekwoord en hoeveel concurrentie staat daartegenover?) en geeft advies over hoe die zoekwoorden binnen uw website benut kunnen worden.
Een veel gevallen zal het advies van de SEO-specialist erop neerkomen dat hij of zij een aantal zoekwoorden kiest waarvoor content gemaakt moet worden of verbeterd moet worden. Scoort uw concurrent goed op de zoekwoordcombinatie ‘pizza Margherita’? En wilt u daar eigenlijk hoger op scoren dan hij? Dan zult u ervoor moeten zorgen dat uw pagina over ‘pizza Margherita’ beter is. Inhoudelijker, diepgravender, beter gestructureerd, in alle opzichten beter. Informatie over de geschiedenis van de pizza Margherita, hoe je een echte pizza Margherita herkent en hoe je zelf een originele pizza Margherita maakt, bijvoorbeeld.
Dat betekent soms dat u meer content toe moet voegen. Maar dat betekent altijd dat uw content beter moet zijn dan die van uw concurrent. Dat hoeft ‘m niet altijd in tekst te zitten. Ook afbeeldingen en video’s kunnen bijdragen aan een pagina die goed scoort op het onderdeel content. Ga maar na: mensen willen ook die sappige plaatjes van zo’n pizza Margherita zien. En ze zijn waarschijnlijk geïnteresseerd in een video van de bereiding van zo’n echte Napolitaanse pizza.
Natuurlijk is het vervolgens van belang dat ook anderen onderkennen dat uw content beter is dan die van uw concurrent en dat zij links naar úw content in plaats van naar de concurrent aan gaan maken.
Meer dan content alleen
SEO-specialisten houden zich meer dan alleen met content bezig. Content is weliswaar heel belangrijk voor uw positie in de zoekmachines, maar het gebruik van de juiste techniek en het verkrijgen van goede links zijn dit ook. Daarom zijn er ook SEO-specialisten die adviseren over de techniek en de structuur van de website. En er zijn ook SEO-specialisten die zich bezighouden met adviezen om goede links van de juiste websites te krijgen. Daarvoor heeft een SEO-specialist meestal ook weer anderen nodig. Verschillende disciplines komen tenslotte samen als een website moet worden gebouwd, gevuld en gepromoot. SEO-specialisten werken daarom regelmatig samen met copywriters, vormgevers, social media-deskundigen, communicatiemensen en marketingspecialisten.
Wat doet een SEO-specialist niet?
Wat een SEO-specialist in ieder geval niet doet, is beloven dat u ‘bovenaan in Google’ komt. Tenslotte gaat Google zelf over de ranking van zijn zoekresultaten. Het is geen kwestie van aan een paar knoppen draaien en dan staat u hoog in Google. Werken aan een goed resultaat is zeker in competitieve markten een kwestie van een lange adem hebben. Hoger scoren is in veel gevallen zeker mogelijk, maar hoog scoren is ook hard werken. Een goede SEO-specialist zal u dat zeker duidelijk maken. U wilt niet met een malafide ‘specialist’ in zee gaan, die uw zoekresultaten misschien een tijdelijke boost kan geven. Om uw website daarna definitief naar de laagste regionen te zien wegzakken.