Een SEA-specialist ‘doet’ SEA
Het begint een beetje flauw te worden, maar dit is wel het korte antwoord op de vraag ‘wat doet een SEA-specialist’. Die houdt zich inderdaad bezig met SEA. Waar SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie), staat SEA voor Search Engine Advertising (ook wel zoekmachineadverteren genoemd). En waar de SEO-specialist zich inzet om uw website zo hoog mogelijk in de organische of natuurlijke zoekresultaten te krijgen, spant de SEA-specialist zich in voor uw gesponsorde zoekresultaten. Vaak raken en overlappen deze vakgebieden elkaar, waardoor de SEA-specialist ook te maken krijgt met de SEO-specialist en omgekeerd. Over wat een SEO-specialist is hebben we trouwens een apart artikel geschreven.
Waarom zou ik een SEA-specialist inschakelen?
Zoals u ongetwijfeld weet, is er binnen de zoekmachines stevige concurrentie. Op vrijwel alle vakgebieden, dus ook dat van u. Met een simpele optimalisatieslag van uw website, komt u vrijwel nooit meteen boven aan in de zoekresultaten. Met alleen een advertentie in Google redt u het waarschijnlijk ook niet. U schakelt een SEA-specialist in als u er serieus werk van wilt maken om strijd om de consument aan te gaan in de zoekmachines. Dan hebben we het in de meeste gevallen over Google, maar er kunnen ook goede redenen zijn om in de zoekmachine van Microsoft te gaan adverteren: Bing. Zo is de concurrentie binnen Bing veel minder groot dan die in Google. Met een beperkt budget kunt u vaak toch al heel goede resultaten met Bing Ads behalen.
Adverteren in YouTube
Naast adverteren in Google en Bing is er nog een derde belangrijke zoekmachine waarin u met veel succes kunt adverteren. Dat is YouTube, de tweede ‘zoekmachine’ na Google. De videosite wordt elke maand bezocht door meer dan een miljard mensen die samen meer dan 6 miljard video’s kijken. Video’s met instructies, video’s over bedrijven, video’s met entertainment. Daar zitten heel veel potentiële klanten voor uw onderneming tussen! YouTube biedt bovendien goede mogelijkheden om te targeten op uw doelgroep en biedt creatieve mogelijkheden om uw boodschap onder de aandacht te brengen.
Waarom adverteren?
Adverteren is vaak noodzakelijk om extra bezoekers naar uw website te halen. Zeker in concurrerende markten kunt u eigenlijk niet om advertenties heen. En waar bedrijven vroeger een advertentie in de krant zetten of een radiocommercial lieten maken, verschuift steeds meer van dat budget naar online. Dat is ook logisch, want veel mensen die naar ‘iets’ op zoek zijn, beginnen hun zoektocht in een zoekmachine. Met SEA kunt u snel inspelen op dat zoekgedrag, ook zonder dat je website hoog scoort in de natuurlijke zoekresultaten. Bovendien levert een SEA-campagne direct bezoekers op, die ook direct kunnen converteren in betalende klanten. En dan is er nog het voordeel van de inzichten die advertenties u op kunnen leveren. Met die inzichten kunt u weer snel inspelen op veranderingen, of uw SEO strategie op aanpassen.
De beste SEA Specialist?
Een goede SEA-specialist zet niet alleen campagnes op, maar analyseert zorgvuldig wat bezoekers doen nadat ze op een advertentie hebben geklikt. Welke advertenties werken wel en welke niet? En wat doen de bezoekers vervolgens op uw website nadat we ze er gesegmenteerd naartoe hebben gestuurd? Waar lopen ze vast en wat hebben ze nodig om tot actie over te gaan? Een goede SEA specialist stuurt niet slechts zo veel mogelijk verkeer uit de zoekmachines door naar uw website, maar zorgt ervoor dat deze bezoekers doen wat u graag wilt dat ze op uw website doen. Ze zetten de juiste advertenties op de juiste plekken in en laten we uw bedrijf groeien.
Veel bedrijven adverteren al Google of Bing en willen graag meer uit hun campagnes halen. Andere bedrijven zijn nog helemaal nieuw met Google AdWords of Bing Ads en willen graag advies over hoe ze dit traject het beste aan kunnen pakken.
Google Premier Partners
De status van Google Premier Partner is voorbehouden aan de best presterende Google Partners. Google Premier Partners behoren tot de top van Nederland op het gebied van Search Engine Advertising. Als u op zoek bent naar een SEA-specialist, dan kunt u kijken welke bureaus er in het bezit zijn van deze status. Het is overigens slechts een indicatie. Er zijn vele SEA specialisten die zicht niet bekommeren om een dergelijke status en prima werk leveren.
Een SEA-specialist zorgt voor de beste advertenties
Als u in Google gaat adverteren, moet u weten dat ook de gesponsorde zoekresultaten in een bepaalde rangorde verschijnen. Die rangorde wordt bepaald door de AdRank, waarbij de advertentie met de hoogste AdRank bovenaan de gesponsorde zoekresultaten verschijnt. Een benijdenswaardige positie, want veel gebruikers van Google klikken simpelweg op het eerste zoekresultaat. Ja, u staat er nog van te kijken hoeveel mensen op advertenties klikken als ze naar producten of diensten in Google op zoek zijn.
De AdRank is niet alleen een kwestie van het meeste bieden. Het gaat er ook om dat uw advertentie een goede kwaliteit heeft. De zogenoemde kwaliteitsscore is net zo belangrijk als de optimalisatie van uw pagina’s bij SEO. Een hogere kwaliteitsscore bereikt u als de relevantie van uw advertentie goed is, als de doorklikratio of de clickthrough rate (CTR) goed is én als de landingspagina een goede kwaliteit heeft. Vanzelfsprekend heeft een goede SEA-specialist kennis van al deze deelgebieden, zodat uw advertenties professioneel geoptimaliseerd worden en u meer rendement over uw investering heeft.
Het is waar dat u ook zelf – zonder tussenkomst van een SEA-specialist – advertenties met het Google AdWords-programma (of het programma van de concurrent Bing) aan kunt maken en kunt optimaliseren. Maar door alle mogelijkheden die de advertentieprogramma’s bieden komt het vaak voor dat adverteerders door de bomen het bos niet meer zien. Of simpelweg twijfelen of ze wel het maximale uit hun campagnes halen. U betaalt uiteraard voor de dienstverlening van een SEA-specialist, maar deze investering betaalt zich vaak dubbel en dwars terug.