Wat kost Google AdWords

Stel u heeft een bloemenwinkel en u wilt adverteren in de zoekmachine van Google wanneer iemand zoekt naar: “Bloemen laten bezorgen”. U kunt dan via Google AdWords met uw website adverteren in de zoekresultaten van Google zoals in het getoonde voorbeeld. U herkent de advertenties aan het label [Adv.] links van het zoekresultaat.

Voorbeeld-Google-AdWords-advertentie

Hoe werkt Google AdWords?

Het advertentiesysteem van Google kunt u het beste vergelijken met een veiling. Elke keer als er een zoekopdracht gedaan wordt in Google dan kunnen adverteerders bieden op dat zoekwoord. De rangschikking is vervolgens afhankelijk van het ingegeven bod en de kwaliteitsscore die de adverteerder heeft voor dat zoekwoord.

Wanneer moet ik betalen?

Uw advertentie kan wel 1.000 keer vertoond worden maar als niemand op uw advertentie klikt dan kost het u géén cent. Pas wanneer iemand besluit op uw advertentie te klikken moet u betalen. U betaalt dus alleen voor mensen die ook daadwerkelijk uw website bezoeken. Hoeveel u per klik/bezoeker moet betalen hangt o.a. af van de concurrentie op dit zoekwoord en in hoeverre uw website relevant is voor de ingevoerde zoekopdracht. Google beloont u namelijk wanneer de landingspagina waar u voor adverteert relevant is voor de betreffende zoekopdracht. Stel u heeft een bloemenwinkel, dan betaalt u minder wanneer u wilt adverteren op het woord: “bloemen laten bezorgen”. Dan wanneer u zou adverteren op de zoekopdracht: “pizza bezorgen”. U bent voor deze zoekopdracht tenslotte minder relevant voor de gebruiker.

Hoeveel moet ik per dag betalen?

Telkens wanneer iemand op uw advertentie klikt betaalt u een klein bedrag. Om ervoor te zorgen dat u niet oneindig veel geld uitgeeft kunt u een dagbudget instellen. Wanneer uw gemiddelde klikprijs op €0,25 ligt en u een dagbudget van €10,00 heeft ingesteld dan kunt u dus 40 websitebezoekers per dag verwachten. U zult in dit geval niet meer dan €10,- per dag uitgeven.

Wat als ik wil stoppen?

Het AdWords systeem is héél flexibel. Wanneer u niet meer wil adverteren in Google AdWords dan kunt u de campagnes gewoon pauzeren. U maakt dan géén kosten meer.

AdWords campagne opzetten

Voordat u kunt adverteren moeten er eerst AdWords  campagnes worden opgezet. Hoeveel het laten opzetten van een AdWords campagne kost is geheel afhankelijk van de omvang van uw campagnes. Deze éénmalige kosten kunnen variëren van €300,- tot €2.000,-.

AdWords campagne optimaliseren

Als uw campagnes eenmaal opgezet zijn dienen de campagnes geoptimaliseerd te worden. Het budget dat u besteed aan optimalisatie moet in verhouding staan tot het bedrag dat u uitgeeft in AdWords. Een optimalisatiekosten variëren gemiddeld van 10% tot 30% over het budget dat besteed wordt in Google AdWords.

Wat kost AdWords en wat levert het op?

Wat kost een AdWords campagne en wat kunt u qua resultaat verwachten?
Wanneer u onderstaand formulier invult dan rekent Patrick het voor u uit.

Uw naam *

Uw e-mail *

Uw website *

Patrick Lotte

Patrick Lotte

AdWords Specialist