Hoe werkt Google Ads?
Het advertentiesysteem van Google kunt u het beste vergelijken met een veiling. Elke keer als er een zoekopdracht gedaan wordt in Google dan kunnen adverteerders bieden op dat zoekwoord. De rangschikking is vervolgens afhankelijk van het ingegeven bod en de kwaliteitsscore die de adverteerder heeft voor dat zoekwoord.
Wanneer moet ik betalen?
Uw advertentie kan wel 1.000 keer vertoond worden, maar als niemand op uw advertentie klikt dan kost het u géén cent. Pas wanneer iemand besluit op uw advertentie te klikken moet u betalen. U betaalt dus alleen voor mensen die ook daadwerkelijk uw website bezoeken. Hoeveel u per klik/bezoeker moet betalen hangt o.a. af van de concurrentie op dit zoekwoord en in hoeverre uw website relevant is voor de ingevoerde zoekopdracht. Google beloont u namelijk wanneer de landingspagina waar u voor adverteert relevant is voor de betreffende zoekopdracht. Stel: u heeft een bloemenwinkel, dan betaalt u minder wanneer u wilt adverteren op het woord: “bloemen laten bezorgen”. Dan wanneer u zou adverteren op de zoekopdracht: “pizza bezorgen”. U bent voor deze zoekopdracht tenslotte minder relevant voor de gebruiker.
Hoeveel moet ik per dag betalen?
Telkens wanneer iemand op uw advertentie klikt, betaalt u een klein bedrag. Om ervoor te zorgen dat u niet oneindig veel geld uitgeeft, kunt u een dagbudget instellen. Wanneer uw gemiddelde klikprijs op €0,25 ligt en u een dagbudget van €10,00 heeft ingesteld dan kunt u dus 40 websitebezoekers per dag verwachten. U zult in dit geval niet meer dan €10,- per dag uitgeven.
Wat als ik wil stoppen?
Het Ads systeem is héél flexibel. Wanneer u niet meer wil adverteren in Google Ads dan kunt u de campagnes gewoon pauzeren. U maakt dan géén kosten meer.
Ads campagne opzetten
Voordat u kunt adverteren moeten er eerst Ads campagnes worden opgezet. Hoeveel het laten opzetten van een Ads campagne kost is geheel afhankelijk van de omvang van uw campagnes. Deze éénmalige kosten kunnen variëren van €300,- tot €2.000,-.
Ads campagne optimaliseren
Als uw campagnes eenmaal opgezet zijn dienen de campagnes geoptimaliseerd te worden. Het budget dat u besteed aan optimalisatie moet in verhouding staan tot het bedrag dat u uitgeeft in Ads. Een optimalisatiekosten variëren gemiddeld van 10% tot 30% over het budget dat besteed wordt in Google Ads.